Erasmus

SOCRATES

Amacı: Donanımlı Avrupa vatandaşı yetiştirmek 

Socrates 'in bu amaç doğrultusunda hedefleri: 

Avrupa Birliği Eğitim programına 31 ülke katılmaktadır. Amaç karşılıklı iletişim ve değişim programları ve projelerle Avrupa Bilgisi oluşturmaktır.

 

      Avrupa Birliği içinde her seviyede eğitimi güçlendirmek

      Avrupa dillerinin ( özellikle az konuşulan )yaygınlaşmasını sağlamak

      Eğitim sırasında işbirliği ve karşılıklı ziyaretleri desteklemek, kültür alışverişinde olunmasını sağlamak

      Eğitimde yenilikleri desteklemek

      Tüm eğitim sektörlerinde fırsat eşitliği sağlamak 

Katılımcı Ülkeler: 

Toplam 31 ülke katılmaktadır .

25 Avrupa Birliği Ülkesi : Almanya, Avustruya,Belçika, Danimarka, Finlandiya, Fransa,Hollanda, İspanya, İrlanda, İngiltere, İsveç,İtalya, Lüksemburg, Portekiz, Yunanistan , Macaristan, Letonya, Litvanya, Polonya, Çek Cumhuriyeti, Slovakya, Slovenya, Kıbrıs, Maltai, Kıbrıs (Güney) ,EFTA Ülkeleri : İzlanda, Lihtenştayn, Norveç, Aday Ülkeler : Bulgaristan, Romanya ve Türkiye... 

 Kimler yararlanabilir?  

      Zorunlu eğitim görenler, öğrenciler, yeniden eğitim almak isteyen yetişkinler 

      Öğretmenler

      Tüm eğitim kurumları 

      Eğitim dışında eğitime katkısı olanlar: sivil toplum örgütleri, lokal veya bölgesel otoriteler, ebeveynler, iş dünyası, dernekler

      Üniversiteler ( her seviyede eğitim faaliyetine katıldıklarından Socratesin tüm alt programlarından yararlanabilirler )  

Parasal Kaynak:  

Katılımcı ülkelerin paylarına düşen para ile oluşturulan havuzdur. Her ülkenin havuza aktaracağı para miktarı belirli kriterlere göre saptanır. 

Socrates II programı için ayrılan para 1850 000 000 Euro  

Yönetimi : 

Avrupa Komisyonu (EC) Socrates Programının yürütücüsüdür. Bu kuruluşa bağlı olarak Socrates Komitesi (SC) ve katılımcı ülkelerdeki Ulusal Ajanslar (NA) çalışmaları ve koordinasyonu sürdürür.  

Socrates Programının desteklediği faaliyetler: 

Avrupada eğitim görmek isteyen kişilerin karşılıklı değişim programları  

      Eğitim kalitesini arttırmayı amaçlayan pilot programlar 

      Farklı kültürleri tanıma ve dil öğrenme programları 

      Bilgi edinme ve iletişim teknolojileri (ICT) eğitimi 

      Bilgi ve deneyim değişim programları 

      Eğitim yöntemlerinin ve sistemlerinin karşılıklı tanıtım programları

      Eğitim yöntemleri ve sistemlerinin karşılaştırmalı analizi ve sonuçların değerlendirilmesi  

Socrates alt programları :

      Comenius : ilk ve orta öğretim 

      Erasmus : yüksek öğretim 

      Grundtvig : yetişkin eğitimi 

      Lingua : dil eğitimi 

      Minerva (ODL): açık öğretim 

      Gözlem ve yenilikler 

      Ortak eylemler 

      Yan önlemler 

     Socrates programına bağlı aktiviteler 2 bölümdür. 

      Merkezi faaliyetler ( centralized actions) 

      Merkezi olmayan faaliyetler  

Merkezi faaliyetler : Başvurular doğrudan Avrupa Komisyonuna yapılır ve kabul edilirse aktivite gerçekleştirilir. 

 

ERASMUS (Yüksek Öğretim)

ERASMUS NEDİR?

AB Egitim ve Gençlik Programlarindan Socrates programi içinde Yüksek Ögretimi kapsayan kisimdir. Programin amaci Avrupa'da yüksek ögretimin kalitesini artirmak ve Avrupa boyutunu güçlendirmektir.

Erasmus programi, belirtilen amaçlari; üniversiteler arasinda ülkelerarasi isbirligini tesvik ederek, ögrencilerin ve egitimcilerin Avrupa'da karsilikli degisimini saglayarak ve programa katilan ülkelerdeki çalismalarin ve alinan derecelerin akademik olarak taninmasi ve seffafligin gelismesine katkida bulunarak gerçeklestirmeye çalismaktadir.

Programin düzenlemesi ve yönetimi AB Komisyonunun kontrolündedir. Avrupa Komisyonu degisimden faydalanan bireylerin yurt disinda olmalarindan kaynaklanacak ek masraflara katki saglamak amaciyla karsiliksiz hibe vererek degisime mali olarak da destek vermektedir. Programa katilan ülkelerde programin kurallara uygun sekilde yürütülmesini Ulusal Ajans (UA) yapar. Türkiye'de UA (Ulusal Ajans) DPT (Devlet Planlama Teskilati) ile ilgili AB Egitim ve Gençlik Programlari Merkezidir. Birlige aday ülke olarak Türkiye'nin ögrenci ve ögretim elemani degisimi yalnizca üye ülkelerle mümkün olabilmektedir.
 

PROGRAMDAN KIMLER, NASIL FAYDALANABILIR?
Erasmus programi Socrates Programina dahil ülkeler olan Avrupa Birligi üyesi 25 ülke, Avrupa Birligine üye olmayip Avrupa Serbest Ticaret Alani üyesi Isviçre, Lihtenstayn, Norveç ve Avrupa Birligine üye olmaya aday Bulgaristan, Romanya ve Türkiye yüksek ögretim kurumlarinin katilimina açiktir. 
Programa toplamda 31 katilmaktadir. 
Türkiye Nisan 2004'den beri programin tam katilimcisidir.
Üniversitelerin AB komisyonunca onaylanmis Erasmus Üniversite Beyannamesi ( Erasmus University Charter - EUC)'ni hazirlamis olmasi gerekir. 
Üniversitelerde hem ögrenciler hem de ögretim elemanlari Erasmus programindan faydalanabilir. 
 

Değişim Organizasyonu - DO (Organisation of Mobility - OM): 

Erasmus programi kapsaminda degisim programinda en uygun sartlarin olusturulmasi için yüksek ögretim kurumlarina destek saglanmaktadir. Sözkonusu sartlarin ve imkanlarin olusturulmasi ile asagidaki sonuçlara ulasilmaya çalisilmaktadir:
a) Ögrencilerin diger katilimci ülkelerde, isbirligi yapilan kurumlarda misafir olarak kaldiklari süreleri ve yaptiklari çalismalarin karsilikli taninmasi;
b) Ögretim elemanlarinin akademik programlara tam olarak bütünlestirilmis kisa süreli dersleri (veya görevleri) misafir ögretim üyesi sifatiyla sorunsuz verebilmesi;
c) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) ve Diploma Eki (DE) uygulamalarinin gerçeklestirilebilmesi
 

 Erasmus Yoğun Dil Kursları (EYDK): 

Erasmus degisim faaliyeti öncesinde bu degisimden yararlanacak ögrenciye yönelik akademik ögrenim öncesi misafir olunan ülkedeki üniversite tarafindan düzenlenen bir takviye dil kursudur. Bu kurslar her yil planlanan ülkelerde düzenlenmektedir.
- EYDK dil bilgisi konusunda ve iki seviyede sunulmaktadir. Bunlaryeni baslayanlar ve orta düzeydekiler içindir.
- Müracaatlar ögrencilerin kendi kurumlarina olmalidir ve ögrencinin kurumu basvurulari kursu düzenleye birime sevk etmek zorundadir. 
- EYDK'lar misafir gidilecek ülkedeki akademik yil baslamadan önce yaz döneminde gerçeklesmektedir.
- Katilimci ögrenciler misafir olduklari ülkede dil kursu nücreti ödemek zorunda degildir.

Erasmus Faaliyetleri 

Öğrenci ve Öğretim Elemanları Değişimi :
Erasmus ögrenci degisimi programi, ögrencilere bir üniversite veya yüksek ögretim kurumunda 3-12 aylik süreler içinde egitim olanagi tanimaktadir. Ancak ögrencinin diger ülkede geçirdigi zaman ve harcadigi emek kendi ülkesinde kayitli oldugu kurum tarafindan tam olarak taninmalidir. Bu amaçla ilgili üniversiteler arasinda karsilikli anlasma yapilmali (Bilateral Agreement BA) ; üniversitenin European Credit Transfer System (ECTS) - Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) 'nin hazirlamasi gerekmektedir. Erasmus öğrencisine verilen hibenin yaklaşık %65'i AB Komisyonu, yaklaşık %35'i Türkiye Cumhuriyeti'nin katkısıdır.
Erasmus programına katilan bir üniversitenin ögretim elemanlari ders vermek üzere Avrupada ikili anlasmasi olan üniversitelere gidebilmektedirler. Ögretim elemanı degisimi 4 sekilde yapilabilir.

1- Karsilikli ögretim elemani degisimi 
2- Ortak dersler düzenlenmesi
3- Yogun programlar 
4- Akademik uzmanlik alanlari . 

Ögretim elemani degisim programi (Teaching Staff Mobility-TS) : Öğretim elemanları (öğretim görevlisi veya öğretim üyesi) kendi bölümlerinin Erasmus programı kapsamında karşılılı anlaşmalı olduğu üniverside 1 ile 8 hafta arasinda bir süre için eğitim faaliyetlerinde bulunabilir. Öğretim elemanı misafir gittiği üniversitede haftada en az 8 saat egitim faaliyetinde bulunmak zorundadır. Öğretim elemanı değişimi öğretim elemanları için farklı ortamda ders verme, farkli egitim sistemlerini tanima, kendi üniversitesinin egitim sistemine katkida bulunma, dil ögrenme gibi yararlanimlari olan bir programdir. 

Ortak dersler düzenlenmesi (Curriculum Development Pojects-CD): bu kapsamdaki öğretim elemanı değişimi bir üniversitenin kabul edilmiş müfredat geliştirme projesi kapsamında üç farkli ülkeden birer kurumun çalisma programi, müfredat gelistirme programi, yüksek lisans programı düzenlemesi hainde yapılabilir. 

Yogun programlar (Intensive Programmes-IP): Üç farkli ülkeden en az bir yüksekögrenim kurumunun yogun kurs organize etmesi için gelistirilen bir programdir. Böylece ögrenci ve ögretim elemanlarinin bir konu üzerinde yogun egitim almasi saglanir ( yaz kursu gibi). 

Akademik uzmanlik alanlari (Thematic Network Projects-TNP): Tüm katilimci ülkelerin temsil edilmesi sarti ile hazirlanan bir programdir. Özel bir konuda akademik bir ag olusturmayi hedefler. 

Bu bilgiler Hacettepe Üniversitesi AB Ofisi web sayfasından alınmıştır.

 

Erasmus Bölüm Kordinatörü: Y. Doç. Dr. Burçe Ataç Mogol

                 Hacettepe Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü 06800 Beytepe Ankara

                 TELEFON :(0312) 297 71 00 (0312) 297 71 10  FAKS : (0312) 299 2123 

               E-POSTA :food@hacettepe.edu.tr Webmaster: Hüseyin Kırlangıç-Mithat Kurban

                                                         Sorumluluk sınırı